Julaften

Vi ankommer hos mormor og morfar litt før 17.00. Finstasen er på, vi har med oss masse gaver, og gleder oss veldig til en koselig kveld med familie, god mat, nisse og gaver. Julaften er alltid så koselig, jeg må si at jeg føler meg veldig heldig og velsignet når jeg tenker på hvordan vi får feire julaften!

Før har vi feiret jul hos mamma og pappa, men siden dette er mormor og morfar sin første jul med eget hus og slikt, ville de gjerne få invitere oss til dem i år. Det var koselig. Jeg vet ikke ennå hvordan det blir neste år da, ting er i forandring nå i og med at jeg har giftet meg og flyttet ut, mormor og morfar har giftet seg og fått hus, og om noen år så får sikker Marius og jeg barn og hus... det er tid for å etterhvert lage nye tradisjoner. Og det er helt greit, selv for meg som alltid har vært et supertradisjonsmenneske, som ikke ville ha noen julefeiringsforandringer fra år til år i det hele tatt for bare et par års tid tilbake...haha.

Men - tilbake til julaften i år :-)

Når vi kom hadde mormor dekket bordet kjempefint, og det mest perfekte juletreet jeg noen gang har sett (som ikke er av plast!) stod på stuegulvet :-) Vi fikk såvidt stablet gavene vi hadde med under treet, for det var allerede ganske stappa. Når tiden kom for å åpne de brukte vi ca 3 timer, men noen småpauser innimellom. Sykt! Igjen - jeg føler meg veldig heldig og velsignet når jeg tenker på hvordan vi får feire jul...










En ting jeg derimot ikke gikk med på å forandre i år var om julenissen skulle komme. De prøvde seg på å foreslå at vi kanskje ikke skulle gi nissen den nye adressen vi skulle feire på, men der satte jeg ned foten. Selvfølgelig skal vi ha nisse!

Og det var stas som alltid. Jeg blir 5 år igjen når nissen kommer, jeg lover! Alle som var der fikk pakke, og det var ordentlig tradisjonelle pakker. For eksempel fikk morfar og farfar hver sin snurrebass, haha.

Til og med oldemor syntes nissen var gøy! Når hun ble "ropt opp" prøvde vi å foreslå at vi skulle hente gaven for hun, men hun spratt opp av stolen sin før vi rakk å tenke oss om. Nissen fikk til og med klem av henne! Jeg har verdens kuleste oldemor, lett.







Etter en lang feiring med alt for masse mat, alt for masse riskrem (mamma gjemte mandelen sin, sånn at resten av oss spiste til vi nesten kastet opp for å prøve å lete etter den! Slem.), og over all forventning masse pakker var det på tide å dra hjem.

Men....

Det var jo en pakke til! Som jeg visste om. Og Marius. Og mamma og Dinah og mormor og morfar. Vi hadde nemlig spleiset på noe ekstra til pappa i år!

Han er alltid så gavmild mot alle rundt seg, og han jobber masse og forsørger familien, også er han så glad i år trene (ski, sykkel, trening generelt osv.), men han bruker aldri pengene på noe ordentlig til seg selv. Han tenker mer på at mamma skal få fine ting, søstra mi skal få kule klær og å stikke 50-lapper ned i hånda mi når jeg jeg er på besøk...

Så i år bestemte vi oss for at det var hans tur! Og spleiset da på skistøvler og ski til han. Som faktisk passet, som ikke var titalls år gamle, og som var av grei kvalitet. Skistøvlene lå under treet til han, og vi klarte å lure han til å tro at det var "hovedgaven" hans, så han ble kjempeoverrasket da morfar plutselig kom opp med en stoooor, lang og hard gave med pappas navn på!

Det var julaftens høydepunkt, absolutt. Han ble kjempeglad! Og på fredag prøvde han dem ut i Storås-løypa i Stokke sammen med Marius. Great suksess!

(litt skurrete bilde, jeg vet... men måtte ha det med forde'om! )






Ellers har romjula vært deilig. Jeg og Marius var hjemme og slappet av hele 1.juledag, og på 2.juledag var det familiemiddag i Hof igjen. Så var jeg hos foreldrene mine frem til fredagen, mens Marius var med fetteren sin. Siden da har jeg og Marius bare vært hjemme og gjort akkurat det vi har villet! Deilig. Og ennå deiligere at vi ikke har noen flere planer i ferien heller. Love it.

Elsker å gå i pysj og koseklær hele dagen!




Håper dere også har hatt en trivelig jul så langt! Tenk - i morgen er det siste dagen i 2012 allerede. Men det skal jeg blogge om i morgen.

Juleklem fra Camilla Malvine!



1 kommentar:

  1. Kjære fine! Så herlig rapport fra julen deres :)
    Er innom for å ønske deg en nydelig dag i morgen, og alt godt for det nye året. takk for alt du gir og deler - du er unik. Mange klemmer herfra

    SvarSlett