Juleglede

Badet og kjøkkenet er nå juleskrubba, mistelteinen er heng opp over lampen i gangen, kakeboksene er delvis fulle (i alle fall i løpet av helgen!), og de første julegavene er utgitt og mottatt. Det er kun 4 kalendergaver igjen fra kalenderen Marius gir meg i år, og det ser mørkt ut for de største premiene på flaxkalenderen min. Forsidebildet på facebook er byttet ut med snømenn, de hvite sofaputene er byttet ut med de røde, og det grønne gresset i hagen utenfor er byttet ut med et hvitt teppe av snø. Det er ingen tvil - julaften nærmer seg med stormskritt!



Dette er, som dere vet, Marius og meg sin første jul sammen. Vi feiret riktignok julaften sammen allerede i fjor, men dette er første året vi har hele "julestria" sammen. Og vet dere hva? Det har gått over all forventning! Det har ikke vært noe julestress, ikke noe julekrangling, og ikke noe store julegaveuenigheter. Utrolig deilig! Det blir sikkert annerledes når vi får hus og barn og mye mer enn bare oss selv å tenke på, men jeg akter å nyte det mens jeg kan <3

I dette innlegget tenkte jeg å skrive om hvordan Marius og jeg gjør det med jul, for de som lurer på det!





Vi skal feire jul med mine foreldre i år, hos mormor og morfar. Det blir koselig! Julefeiringen er i en mellomfase nå i et par år, siden før jeg giftet meg feiret vi hos mamma og pappa, og når Marius og jeg får hus blir det nok til at det er vi som ber inn til jul (i alle fall når det kommer barn inn i bildet), men det er greit med litt forandringer. Dette blir jo mormor og morfar sin første jul sammen som gift på mange titalls år også:-)

Når det kommer til juletre, er det noe som vi ikke har i år.... dessverre. Vi har rett og slett ikke plass! Om vi virkelig hadde insistert hadde vi nok fått presset noe greier oppi et hjørne her, men det hadde bare blitt rot og søl. Vi vil ikke ha plasttre så.. Men neste år, eller i alle fall jula etter der, skal det stå et stoooort og fint grantre i hjemmet vårt. Basta! Men juletrepynting blir det allikevel, for vi skal til Hof og være med å pynte treet hos mamma og pappa på lille julaften. Vi skal overnatte der fra lille julaften til selve julaften. Første juledag skal tilbringes hjemme i leiligheten, mens på 2.juledag skal vi på familiemiddag hos mormor og morfar, og da skal jeg bli igjen og være hos foreldrene mine et par dager mens Marius besøker fetteren sin og slikt.





På julematsfronten har vi vært heldige med at vi liker akkurat samme maten. Begge er vokst opp med ribbe, medisterkaker og medisterpølser som julemat, og begge to foretrekker medisterkakene, har medisterpølsene på 2.plass og er egentlig ikke særlig glad i ribbe. Kjekt, huh? Jeg er veldig glad jeg ikke fant en mann med en annen julematstradisjon enn meg, tenk om han hadde vært sånn pinnekjøtt-fyr! Jeg har aldri forstått hvordan pinnekjøtt fungerer. Men det har ikke han heller,så :-)





Når det kommer til gaver, gir Marius og selvfølgelig gaver fra oss begge to i år. På samme måte som de fleste gir gaver til oss begge to, sammen. Det er koselig, synes jeg. Til hverandre er vi så "kjedelige" at vi har avtalt med hverandre hva vi skal gi til hverandre, dette av praktiske og økonomiske grunner. Vi har jo ikke muligheten til å bruke så mye penger på å kjøpe masse greier sånn til hverdags, og når vi nå kan få èn ordentlig ting hver så er det greit at vi får den ene tingen vi virkelig vil ha, i stedet for at penger blir brukt på det som er på 5.plass på trenger/vil ha-listen, om dere skjønner. Det er sånn vi gjør det i år, men det blir nok ikke sånn resten av livet :-)


Denne helgen før jul kommer min søtesnillegodekule lillesøster på besøk til oss. Det er koselig! Jeg er veldig glad i familien min, dessverre ser jeg dem ikke så ofte som jeg skulle ønske, men nå i jula blir det MASSE familie, og jeg gleder meg ordentlig! Og jeg gleder meg til at Marius har juleferie fra jobben, blir deilig å ha han hjemme på formiddagen annet enn bare i helger <3 Jeg elsker å være sammen med han, han er absolutt min aller beste venn!


Nyttårsaften har vi ingen planer for ennå, så vi får se hva som skjer.





Jeg tror denne jula blir en veldig fin jul for oss, jeg. Den har i alle fall vært fin så langt. Jeg føler meg veldig takknemlig, det gjør jeg virkelig.

<3

1 kommentar:

  1. Kjære søte! Innom for å ønske dere en nydelig første jul sammen <3 Må den bli akkurat slik dere har drømt om, må Gud la sin fred synke ned over dere - og må dagene bli velsignet og gode. Håper forresten eksamnene dine har gått bra...fått resultat? Mange klemmer - og god jul!!

    SvarSlett