Valg

Hele livet har jeg egentlig bare sklidd gjennom. Gode karakterer, ingen gigantiske sorger, ikke noe stort ungdomsopprør, en flink jente, egentlig. Derfor er det da ekstra frustrerende at jeg nå ikke vet hva jeg skal gjøre, og at jeg til og med må innrømme at jeg har tatt et feil valg, og må ta en helomvending. Dette handler selvfølgelig om skole...

Først begynte jeg på danselinjen, fordi jeg ville på danselærer. Men så fant jeg ut at jeg ikke egentlig likte å danse, så da ville jeg ikke det. Men jeg fullførte, da. Så bestemte jeg meg for å søke på Idrett, Ernæring og Helse i høgskolen, fordi jeg ville bli personlig trener. Jeg gjorde det, men da søknadsfristen hadde gått ut ombestemte jeg meg. Jeg ville ikke det allikevel! Så da så jeg på de andre tingene jeg hadde tatt som 2,3,4,5-valg osv., og fant sosiologi på Høgskolen i Vestfold. Strålende, tenkte jeg! Det blir nok gøy.

Og sosiologi er i og for seg ok, men det for meg å ta et frivillig skoleår uten noen gulrot i andre enden var nok ikke det smarteste på jorden. Jeg er veldig målbevisst av meg, og om jeg føler at jeg sløser bort tiden så er det den verste demotiveringen som finnes!

Så nå står jeg her. Har fryktelig lyst til å bare slutte på hele greia. Er ganske sikker på at jeg ikke skal fortsette etter Jul, men jeg er usikker på om jeg "overlever" frem til eksamen 6. og 10. desember. Det er her jeg må ta et valg. Om jeg skal fortsette så har jeg ikke lyst til at det skal være halvveis og deprimerende sånn som det er nå, for da kommer jeg nok til å stryke på eksamen. Æsj, hvordan endte jeg opp her? 
Valgmulighetene mine er mange. Akkurat nå ser det ut til at jeg kommer til å jobbe et par år, mens jeg tar et årsstudium deltid. Jeg trenger en pause, men vet at jeg ikke ikke burde gå helt ut av skolesystemet. Men jeg vet ikke. Jeg er lei av å ta et valg, si til folk at "det skal jeg gjøre", også ombestemmer jeg meg. Jeg vil ikke være en vinglepetter...

Men, som Jan-Erik sa på skolen i dag: "Camilla, du er bare 19 år. Du trenger ikke å ha livet ditt helt i orden helt ennå!". Og jeg vet at om jeg faktisk tar meg tid til å høre på Guds stemme, vil han hjelpe meg å velge riktig.

Det blir nok bra til slutt :-)



Dette valget, derimot - Et av de beste jeg har tatt i livet mitt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar