Verdibasert utdanningsvalg

Moren min studerer for tiden på Coaching Academy, og i forbindelse med det bruker hun blant annet meg som en "prøvekanin" for det hun lærer. Noe som egentlig har vært en utrolig bra timing akkurat nå, i og med at jeg har vært litt usikker på videre valg fremover (Se innlegg om VALG her). Vi har nå hatt tre samtaler, og jeg er faktisk nesten litt overrasket over hva jeg har funnet ut om meg selv. Jeg mener, jeg har egentlig ikke funnet ut noe nytt, men det føles ut som om alt som før bare var en masse mindre brikker nå er blitt satt sammen til et større og mer fullstendig bilde.

Det jeg har lært som kanskje har vært viktigst så langt, er å være bevisst på, og ta valg basert på verdiene jeg har i livet. I den første samtalen var nesten alt vi gjorde å finne ut av hva slags verdier jeg egentlig hadde:-) Vi kom frem til mange, men til slutt stod vi igjen med 8 verdier som betydde litt mer enn de andre. Det som er fint med å være bevisst på verdiene sine, er at man har noe å sette avgjørelsene sine opp i mot, på en måte. Det blir som en målestokk. Dette valget, hvor godt er det på linje med verdiene mine?
Selvfølgelig hører jeg jo også med Gud først, før jeg tar valg. Jeg har prøvd å ta noen valg uten han i løpet av livet, og det har ikke gått så bra..

Så det jeg har gjort nå, i prosessen mot å finne ut hva i alle dager jeg skal gjøre fremover, er å titte på utdanningsretninger samtidig som verdiene mine har ligget fremfor meg. Og jeg tror kanskje at jeg har funnet noe som er bra og riktig for meg ... :-) Jeg skal ikke si hva det er ennå, for jeg vil ikke offentliggjøre valg jeg ikke er helt sikker på at jeg skal ta før jeg er det akkurat nå. Men virkelig, det har hjulpet meg mye! Når jeg tenker på den måten over valgene jeg gjør, små eller store, så merker jeg at det er mye lettere å velge.

Coaching er fantastisk - Mamma er fantastisk  <3

1 kommentar:

  1. Nå måtte jeg bare ta en "lykke- piruett" i hjertet! En mamma's og en coach's privilegium det når ting faller på plass ;)

    SvarSlett